torsdag 11. juni 2009

På sporet!

Ny look i bloggen! Det kom sånn plutselig mens jeg satt og så litt på forskjellige maler, og vips hadde jeg visst skiftet! Jaja, er ikke så ille denne heller tenker jeg. :o)

Og siden jeg først er her, kan jeg jo skrive litt om hva vi har gjort i det siste. I går dro jeg med hundene ut for å bade, og de var minst like tullete som sist gang! Tulla bjeffet faktisk en gang mens hun svømte, og Aynï er like giret på å få uti når det er hennes tur. Jeg byttet på å la de få svømme slik som sist, selv om det ikke var noen folk der. Syns det fungerte så bra med at Aynï stod og så på først og ble giret på å svømme.

Snåle hunden hun Aynï altså - hun skal på død og liv uti igjen når hun har kommet inn med pinnen, og fy for en fart hun egentlig har! Det er ikke så lett å se siden hun er så liten, men hun svømmer faktisk veldig raskt!

Tulla fikk begynne å hoppe fra kanten, som egentlig ikke er så mye kant å skryte av, men ca 40 cm i alle fall. Vi skulle hatt en liten brygge - jeg har lyst på hunder som hopper uti vannet!! :D

Ellers gikk vi spor i går også. Aynï fikk et megakort spor til å begynne med, men hun er rett og slett så utrolig lite interessert at det skulle ikke vært lov! Hun driter mildt sagt i hvor jeg har vært, hun tusler der og kjenner helt tydelig lukten av meg (selv om det var nærmere ni timer siden jeg gikk der). Så går hun litt spor, og så ser hun litt langt gress hun heller vil spise på, så snuser hun litt der jeg har gått igjen, før hun får øye på en blåbærtue hun må sjekke ut - kanskje kommer blåbæra tidlig i år?? Med god hjelp av fører fant hun da sporslutten, haha! Fikk litt av en boks kattemat som belønning for dårlig gjennomført spor. Teita. :p

Så var det Tullas tur. Hun fikk et utilsiktet vanskelig spor. Da jeg la det, så jeg at det hang orienteringsbøyer på noen trær, og tenkte at dit skal jeg gå - lett å se når man er i skogen. Jeg la sporet forbi treet med den oransje og hvite bøyen, og gikk videre. Men da Tulla kom og skulle gå - tror du ikke; både bøyen og flere av spormerkene mine var borte!! Orienteringsløperne hadde nok trodd det var merking av deres løype, og ikke et spor lagt ut til en hund! *ler* Og dermed fikk Tulla masse kryssende "vilt" (les: orienteringsløpere) i sporet. Det var tydelig hvor de hadde kommet fra, og hvor de hadde gått. Stakkars Bjarte som gikk med henne skjønte ingenting, hun ville jo så gjerne sjekke ut disse orienteringsfolka, men sporet mitt gikk jo et annet sted! Skulle virkelig ikke tro det at hun var interessert i andre menneskers spor når hun gikk mitt, men det var hun altså. Vet ikke om jeg skal smile eller være lei meg.. Men sjansen for at hun får slike forstyrrelser i sporet under prøven er vel heller liten, så vi satser på at det går bra.

Aynï fikk enda et spor etterpå, ett som var temmelig mye lengre. Da gjorde jeg noe sykt. Jeg har hørt man aldri skal klikke i sporet eller rose hunden, siden man ikke vet hva hunden har i nesen eller tenker akkurat da, men shit au, det dreit jeg en lang en i, og tok med meg klikker. Jeg tvilte faktisk på at det kunne bli så mye verre, haha!!

Aynï tok opp sporet, og gikk to meter før jeg klikket. Hun bråsnudde da hun hørte klikket (utrolig bra reaksjon på klikket når jeg tenker meg om, aldri vært så bra!), og fikk litt kattemat igjen. Var spent på om hun ville stå og tigge kattemat, begynne å snuse etter blåbær eller fortsette på sporet, men jenta mi valgte riktig - hun fortsatte! Og neste gang jeg klikket etter noen meter igjen (kriteriet var at jeg var 90% sikker på at hun var på sporet, og at hun gikk med hodet ned), brydde hun seg ikke, men fortsatte videre. Vi gikk faktisk sporet sånn; jeg klikket innimellom når hun var flink, og noen ganger ville hun ha kattemat som belønning, andre ganger var det belønning å få fortsette på sporet. Men alt i alt så det ut som om et lys gikk opp for henne - STEIKE; er det SPOR vi skal gå?!?? Åja! Så da gikk hun spor da.. :p Rareste lille kråkebollen! Hun har surret rundt i skogen og ikke visst hva hun skulle gjøre før jeg plutselig klikker to ganger, da er hun heltent! Det er det desidert beste sporet hun noengang har gått, så nå blir det spennende å se hvordan det går fremover. Jeg driter i hvordan det går på prøven (tror jeg?), men nå vet jeg i alle fall hvordan jeg skal trene! :D

Jeg har lagt ut spor i dag også, og håper på regn, sånn at vi får trent på å gå spor som det har regnet på. Dessverre føler jeg ikke vi har fått trent nok noen av oss, men framgang har vi hatt i alle fall! Så får det gå som det går i helgen, kanskje kommer vi sterkere tilbake en annen gang? ;o)

1 kommentar:

  1. Spennende å lese at det funket å klikke i sporet :) Lykke til på sporprøve :D

    SvarSlett