onsdag 5. desember 2007

Snuse-Tulla

Den merkeligste (?) ting skjedde nettopp. Vi har fått oss ovn, og i går og forrigårs hadde vi en fyr her for å mure til pipen. I dag kom det en fra Brann- og Feiervesenet for å godkjenne, og i den anledning kastet jeg Tulla ut i hagen sammen med en neve tørrfôr som hun fikk søke etter. Hun søkte og fikk tydeligvis ikke med seg det korte besøket. Han var her i underkant av fem minutter, og da han hadde gått, slapp jeg henne inn igjen. Og da begynte nesen å gå, gitt! Naturlig nok det; noen hadde jo vært her uten at hun hadde fått det med seg! Men det merkelige var at hun snuste opp i luften, ikke på gulvet hvor han hadde stått og gått. Og så snuste hun endel opp mot bordet hvor han hadde lagt noen papirer for å skrive godkjenningen. Og ovnen; den snuste hun mye på! Håndtaket i hennes nesehøyde, som han hadde tatt i, det er èn ting, men hun snuste opp mot røykrøret (som er 140 over gulvet), og det gjorde hun flere ganger. Hoppet opp for å prøve å snuse mer, men hun nådde ikke opp. Hun visste altså at han hadde tatt i en ring som går rundt røret helt inntil pipen..

Denne luktesansen til hunden fortsetter å forbause meg noen ganger. Halen gikk hele tiden, så det var tydelig at hun likte å snuse og syns det var gøy. Selvsagt. Men at hun så tydelig kunne si at han hadde tatt i røykrøret og på håndtaket, og at hun visste hvor han hadde stått mesteparten av tiden, det syns jeg er mer imponerende! Det er jo ikke snakk om mange sekundene akkurat! Jeg kjenner jo ingenting.. :/

1 kommentar:

  1. Oj, for en luktesans! Kan ikke Tulla donere litt til Tessa? :P

    SvarSlett