tirsdag 8. september 2009

Allèslalåm til besvær

Argh!! Det skal ikke mulig! Men nå må jeg vel snart bare innse at slik er det. Jeg prøver jo å trene inn slalåmen til Aynï med allè-metoden, men nå gir jeg snart opp! Slik treningen pleier å være: jeg setter opp slalåmen, Aynï er giret på leken, vi går ut i hagen og hun løper gjennom, jeg belønner. Vi repeterer fire-fem-seks ganger, jeg prøver å variere hvor jeg er i forhold til henne (foran, bak, på forskjellige sider osv), hun er like giret på leken, alt vel. Så, omtrent på repetisjon fem eller seks, så begynner "morroa". Alt har gått knirkefritt til nå, og jeg har muligens også strammet inn på slalåmen med korrekte repetisjoner. Men altså, plutselig begynner hun å tulle: hun løper ikke gjennom hele (hun hopper ut før slutt), hun løper på utsiden. Og sånn fortsetter det. Hvis jeg prøver flere ganger altså. Jeg prøver å gjøre det enklere igjen, jeg prøver å plassere henne slik at inngangen blir enklere, osv, men til ingen nytte! Hun feiler og feiler og feiler, og det er begrenset hvor lenge man bør holde på sånn, spesielt med en hund som Aynï som ikke tåler feiling noe særlig.

Sånn var det i dag også; det begynte bra, jeg strammet inn, hun gjorde ting riktig. Så plutselig sa det stopp; hun var fremdeles giret på leken og ville trene, men fåkk i havet om hun skulle gjøre ting riktig!! Så jeg satte opp bånd et stykke ned på pinnene som ble som et slags "gjerde" hun skulle løpe mellom. Fremdeles ikke korrekt respons fra bikkja. Jeg satte henne rett ved den første pinnen så det var bare å løpe rett frem og ikke finne noen inngang; hun løp på utsiden. Jeg åpnet opp slalåmen litt så den ikke skulle være så trang; fremdeles gjorde hun ikke ting riktig. Jeg gikk inn, slo meg i hodet og hånda i stellebordet (au forresten), hentet bånd og satte på henne. Og da vettu; vips hadde vi fire-fem gode repetisjoner igjen! Jeg kunne da også legge fra meg leken ved slutt (selv om jeg er litt delt i forhold til det men pytt sann). Men så, plutselig som vanlig; hun løp utenom. Og siden båndet var på, hektet det seg fast i en pinne, hun hektet seg fast i tråden hun ikke skulle løpe utenfor, jeg snublet i en annen tråd og hektet meg fast i noen pinner og holdt på å falle, og vips har man en hund som er redd for å gå inn i slalåmen. Anbefales! :p

Så med mindre noen har en mirakelkur, så tror jeg at jeg går over til shaping (alternativt 2x2 men det tror jeg ikke passer henne pga størrelsen), slik jeg lærte inn slalåmen med Tulla. Begynte såvidt med det med Aynï også da hun var liten valp, og det gikk helt flott da. Men fåkk og atter fåkk altså - jeg er sint og lei og irritert både på meg selv og den dumme drittbikkja som ikke kan følge boka!!!

Men hun var i det minste giret på leken hele tiden da.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar