fredag 4. desember 2009

En serie uheldige hendelser

Advarsel: Hvis du ikke gidder å lese sytingen min, så kan du bare hoppe videre til neste blogg. Dette blogginnlegget er bare overdimensjonert klaging, og antageligvis vil du føle deg nedstemt og irritert for at du gadd å lese det. Men for min del det hjelper å skrive om sånt.

Innledning: først blir jeg påprakket to ekstra eksamener (det er den ekstremt korte versjonen av en lang historie), deretter viser det seg at dustene har meldt meg opp i feil eksamen! Det oppdaget jeg først i går kveld, og eksamen i faget er på mandag. Det måtte jeg fikse, men først måtte jeg ta eksamen i dag.

Stod opp og gjorde meg klar til å kjøre til skolen. Startet nybilen så den fikk tine og varme seg opp. Kjørte, og så at jeg måtte fylle bensin, stoppet derfor på Shell. Fant ikke bensinlokk-åpneren!! :p Ringte til Bjarte, men heller ikke han visste. Snudde uten å få fylt, kjørte hjem og byttet bil. Bjarte måtte skrape is. Setter avgårde mot eksamen med betydelig dårligere tid enn først, ganske omtrent en halv time dårligere tid. Havner bak noen tullinger som kjører i 60km/t i 80-sonen.. Kommer meg endelig forbi, og tar akkurat igjen rushet i byn.. Siste bit opp omkjøringsveien havner jeg bak en svær maskin som det står "80" på. Jah, hadde den nå enda bare kjørt i 80, men den kjørte i 20km/t. Seriøst. Kom meg ikke forbi, og sånt er veldig frustrerende når man skal på eksamen og har dårlig tid..

Kom meg endelig fram, og fikk parkert på et vis. Gikk inn og satte meg, eksamen blir delt ut, så kommer pensjonister og sjekker studentnr og sånt. Jeg stod ikke på lista over de som skulle få ta eksamen. Bajs. Jeg prøver å forklare, og jobber videre med eksamen. Dette er konte-eksamen fra i fjor, kanskje det var grunnen. Eller kanskje grunnen var at skolen mente jeg ikke hadde forkunnskapskravene (noe jeg har søkt om å få innvilget på grunnlag av fag tatt i Bergen, søknaden er under behandling - lang historie, gidder ikke fortelle). Må fylle ut skjema ang dette.

Eksamen er teit, jeg hadde håpet på mange regneoppgaver; det var nesten ingen. Og en av regneoppgavene gjorde jeg feil, og en annen fikk jeg ikke tid til å svare på. Vondt i hodet.

Ferdig på eksamen, må finne noen som kan hjelpe meg og melde meg opp i riktig eksamen. Drar til instituttet, men der har de ikke filla peiling. Blir sendt lengst mulig vekk derfra og havner på Studentservice. Kø og beroligende musikk. Det trengs; jeg er stressa og på randen av sammenbrudd. Kommer endelig til skranken og prøver å være så kort og konsis som mulig. Bærta skjønner ikke bæret. Blir sendt videre. Må vente enda mer, og endelig kommer det en fyr og hjelper meg. Han skjønner, og han undersøker, og han fikser. Puh!

Kommer hjem og sjekker mail ang status på søknaden min; søknaden om fritak for diverse fag, bla det på mandag. Dritkjipt svar; "søknaden kan ta fra 3 uker til 3 måneder å behandle..bla bla bla" (lest med sytestemme).

Det høres kanskje ikke så mye ut, men dette er bare dritt-ting som hender i tillegg til alt annet jeg skal gjøre. Har byttet bort så mye jobb jeg overhodet klarer så jeg slipper å jobbe eksamensuka. Men i helgen skal jeg jobbe, og akkurat nå burde jeg sittet og lest på utviklingspsykologi; Piaget og Eriksson og stadier og sånt. Får se om jeg finner noe lurt. Har ikke fulgt undervisningen, siden eksamen ble prakket på meg da den var ferdig (så flott). Og så skulle jeg vært på julebord med jobben (nr 2), men det har man ikke tid til heller. Julegaver har man ikke tid til å kjøpe, og jul i huset blir det nok ikke før over nyttår.. :p Vaske rundt til jul må bli evt neste jul.

Jeg hater adventstiden - for min del er det bare stress: eksamener i fleng (gjerne noen ekstra sånn at man blir nok stressa), null tid til juleforberedelser og koselig julegaveshopping. Dårlig økonomi fordi man ikke har jobbet fordi man har måttet lese til eksamen (og kjøpt bil.. kremt). Når man endelig er ferdig med eksamen må man jobbe rævva av seg; for å tjene inn det man har tapt og fordi man føler man "må". Så har jeg jo også vanligvis en uke på pensjonatet før jul, noe som fører til at jeg er 120% opptatt absolutt HELE tiden, og ikke kan gjøre noe. I år så har jeg jo også Tullas løpetid å tenke på, og jeg ber om at hun kniper igjen til etter nyttår - noe annet har jeg virkelig ikke tid til!

Jeg gleder meg til jeg er ferdig på skolen - skolen er no' dritt spør du meg! Hadde jeg kunnet kjøpt meg en utdannelse hadde jeg gjort det for lenge siden. Hadde jeg kunnet "jobbet meg" til en utdannelse hadde jeg også heller gjort dèt. Alt annet enn disse møkka-eksamenene på møkka-universitetet som bare kødder det til for meg!! Blærk.

Hvis du har lest helt hit, håper jeg du ikke blir smittet av mitt forferdelig dårlige humør. Jeg håper du i stedet er takknemlig for at du slipper teite eksamener, for at du har tid og penger til å handle julegaver, til å vaske til jul, og til å gjøre koselige ting. Jeg håper du ikke er stressa, og at du finner bensinlokk-åpneren og at bilen ikke trengs å skrapes for is. Jeg håper du er i godt humør, og at du får en avslappende og fin jul. :o)

5 kommentarer:

  1. Stakkars deg! Litt morosmt da, hihi :)

    SvarSlett
  2. Off, så kjiiipt! Og ja, jeg er skikkelig glad jeg slipper eksamner og sånn i år altså, ferdig på jobb kl 16 og thats that, ittno lesing etterpå :D
    Håper du og får en fin jul, og at eksamensdritet er over snart.

    SvarSlett
  3. Jeg har akkurat i dag fullført eksamen numemr 2 av tre og etter 3 år på høgskole har jeg konkludert med at det alltid er greit å ta ansvar selv. uten det skjer det ingenting. Og så må man bare krangle og lete etter folk til man finner rett person som gjør som man vil:P Universitetet jeg går på nå er noen trangsynte firkanter, møkk lei! Usamarbeidsvillig skole med masse surr er ganske så frustrerende!

    Du får ta en tur ut i skogen med dyra, hogge noen kvister/ trær og lage noen fancy furudyr til alle folk til jul:P

    God adventstid videre, håper roen kommer om ikke alt for lenge;)

    SvarSlett
  4. Du har min fulle sympati og støtte. Husker flere slike adventsperioder som skulle være fylt av såkalte stemningsfulle aktiviteter og andre positive ting som jeg overhode ikke evnet å se. Husker også at jeg forbannet studiene både i desember og mai av nevnte grunn og gledet meg hemningsløst til den var over. Og det BLIR bedre! :D Om det ikke er den største trøsten, kanskje...
    Hilsen meg og Alvin
    Går det ikke an å vente til Tullas neste løpetid da? Lysere, triveligere, mindre hektisk og litt bedre råd??
    Uansett - lykke til i innspurten! :-)

    SvarSlett
  5. Jøss - det var mange som ikke tok advarslene mine spesielt seriøst, haha! :p Godt å få litt sympati etter all klagingen; ting føles så mye bedre da; takk! c")

    Og jeg tror at til jul blir at så meget bedre; vi pleier å få noe penger til jul, så økonomien får et fint oppbluss da, problemet er _før_ jul. :/ Det er jo helst da alle julegavene skal handles inn.. ;o) Gleder meg også til jeg blir ferdig med studiene til jul og får bedre tid - og da kan all verdens løpetider komme! :D

    SvarSlett