torsdag 6. mars 2008

Nesearbeid for hund

Jeg leser bøker så det tyter ut øra på meg for tiden, akkurat nå er jeg nettopp ferdig med Nesearbeid for Hund - Skritt for skritt fra godbitsøk til sporsøk av Anne Lill Kvam. Som den rake motsetning til Kontakt - samspillet mellom deg og din hund/Kontakt-kontrakten av Eva Bodfält, så er denne boken virkelig systematisk. Den går virkelig skritt for skritt, og deler opp treningen i faser som virker veldig enkle å følge. Ekstra pluss i margen for at metodene som benyttes er noe man kan stå for!

Ting som blir tatt opp i boken er godbitsøk, spor, feltsøk og tapt apport, apport og i tillegg luktdiskriminering/spesialsøk. Jeg likte godt kapitlet om spesialsøk, siden jeg jo driver med det selv. Det gav meg endel tanker og tips som kanskje kan være nyttige.

Nå har ikke jeg prøvd alt av det som står der, og siden jeg også har trent litt hund, så vet jeg at problemer oppstår underveis; ting man ikke har forutsett. Akkurat det er en kjip ting med boken; den tar ikke for seg hva man kan gjøre hvis man får problemer. Boken antar også at man aldri har trent noe nesearbeid før, eller at man ikke har fått noen spørsmål eller trøbbel i treninga, og det er nok grunnen til at løsninger på diverse problem heller ikke blir presentert. Jeg savnet virkelig en side med tips til løsninger på vanlige problem under de forskjellige temaene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar