onsdag 18. juni 2008

Tiden går så alt for fort

Jeg tror jammen jeg må ha en kjapp oppsummering igjen, tiden går alt for fort for tiden, og jeg henger knapt med! :O

Har endel dillet meg til å bestille halsbånd til Tulla. Jo, klart hun trenger enda et!! :D Brunt lær med springermotiv på i messing. Mmm.. nydelig. Blir en stor overgang for meg dette; fra kun (i hovedsak blått) tøy-utstyr, til brunt lær. Fra sporty til sofistikert. Eller noe i den druen, haha..

På fredag dro jeg med friskt mot til redaksjonskomitèmøte i Selbu. Vi som var der ble enige om en hel del, faktisk ingen krangling om noen ting. Full enighet om alt! Kanskje ikke så rart, siden både Tone og Wenche hadde glemt det, og da er det ikke så mange flere i den komitèen, for å si det sånn.. ;o) (Ja, vi får ta en oppdatering på hva "vi" har bestemt på neste møte, hihi!) Det gjorde ikke så mye, for jeg skulle jo på agilitykurs der rett etterpå, så plutselig hadde jeg god tid, for en gangs skyld, til å innlosjere meg. Deilig å ikke være ute i siste liten alltid.


Agilitykurs, ja.. Med Anette Mjøen fra Nidaros. Fart og motivasjon var hovedfilosofien hennes. Passer oss ypperlig akkurat nå som Tulla skal til å gå inn i innbilt (eller, forhåpentligvis ikke, siden vi nettopp har avsluttet en Galastop kur mot nettopp det). Tror ikke jeg skal skrive så mye mer om kurset, burde jo ha skrevet et helt blogginnlegg om bare en dag (og det vil da si tre blogginnlegg), og noe sånt har jeg ikke tid til her som tiden raser fra meg. Men vi fikk uansett trent på fart, og på å gire henne noe sinnsykt opp (noe hun takler bra, så lavt i stress som hun egentlig er). Fikk også lære mer om føring, noe som også var et ønske fra meg. Aynï fikk prøve seg på lørdagskvelden og på søndag (da jeg mente Tulla hadde fått nok for den dagen). Begynte med slalåminnlæring, som jeg har planlagt at skal være allèslalåm for henne. Så i dag har jeg vært og kjøpt tolv strømpinner, og håper å få virkelig mengdetrent! For de av dere som ikke vet hva allèslalåm er, og syns det høres forferdelig ut å trene en 4 mnd gammel valp i slalåm, så innebærer min trening at valpen løper rett frem, uten å sno seg i det hele tatt før om ganske så lenge. Men jeg får trent på innganger og på at jeg beveger meg i alle retninger og generelt forstyrrelser. Vi trente også på tunnel; dette er også veldig lite belastende for små valper; hun løper jo (foreløpig i alle fall) bare rett frem gjennom en tunnel. Tror kanskje Tulla også skal få lære seg slalåm på nytt igjen, det var i alle fall planen for et halvt års tid siden, men nå er jo ting litt annerledes her; hun begynner å få god fart i grunn, Aynï er kommet og krever sitt, hagen er ikke noe OK sted å trene for Tulla (foreløpig), og jeg er usikker på om det egentlig er noen vits.

Mandag og tirsdag var jeg på jobb på butikken, og på mandag hadde også hundene fri etter helgen. Tirsdag derimot var det full fart på agilitytrening igjen! Tulla fikk trene slalåm med masse masse fart (og dertil hyling og nesten bjeffing gjennom slalåmen), og jeg er jo bare superfornøyd. Aynï fikk trene tunnel. Det har hun gjort i dag også, mens Tulla har trent på føring i hopp-hinder kombinasjoner. I tillegg begynte vi (dvs Bjarte var flink medhjelper både i går og i dag) å trene Aynï på såkalte "running contacts". Håper å få til noe som ligner i alle fall, og foreløpig ser det veldig bra ut. Brukte ganske enkelt ene delen av stigen, la det ned på bakken, og fikk Aynï til å løpe over. Hun er steike meg kvikk i hodet sitt den lille tøtta, og tar ting utrolig kjapt! Vi har trent endel på lekelyst også, og lekt med mange rare ting. Prøver å få henne virkelig gira på drakamp (og eh, det er ganske lett å få henne med på..), og da spesielt å få henne til å "hengi" seg til flere typer leker. Har en ball med snor i, et tau som ender i en tauknuteball, og en pipeleke med strømpebukse"tau". Alle er virkelig morsomme syns hun. Har trent på at hun skal slippe når jeg sier "takk", og det begynner å komme seg. Men jeg må enda lokke henne når vi leker med pipeleken, og faktisk stappe karbonade nesten oppi nesen hennes før hun saaakte slipper opp. Så den leken er tydeligvis veldig gøy. Og for de som kjenner Aynï; mat er virkelig godt, det. Og karbonade er slett ikke noe å kimse av! Hun digger jo tørrfôr til og med, så karbonade er jo himmel for henne. Men pipeleken er vel 7. himmel eller noe den da..

Jeg har også begynt å trene inn en "kommando" eller et klarsignal for lek; "GÅ!" sier jeg, og kaster leken foran henne. Dette gjør jeg når hun ser på meg, og helt plutselig begynner jeg å leke med henne. Hun henger steike bra, jakter sinnsykt bra på leken og i det hele tatt er hun veldig flink. Nå fokuserer vi på å få til god lek tidlig med forstyrrelser; dvs å kunne leke med en gang vi kommer til klubben, selv om det er andre hunder der, for eksempel. Jeg har forresten blitt inspirert av en malanois-film. Den ligger på en side som heter noe sånt som israelidogs eller noe, og er en film av en 8 uker gammel malle-valp. Føreren klapper og dytter og stryker "hardt" over valpen mens den drar i fillen (eller det den nå drar i, av og til en bitearm), og valpen henger. Prøvde dette med Aynï, og trodde strengt tatt de gjorde det for å få valpen til å bli vant til forstyrrelser når den lekte/beit seg fast. Men jammen - noe helt annet enn forventet skjedde! Dette trigget Aynï bare enda mer, og jo mer jeg stryker henne hardt/stramt nedover ryggen, desto hardere henger hun, rykker hun i leken og faktisk begynner hun også å lekeknurre. Flotte greier, og bare å herme etter! Nå kan jeg dytte henne litt rundt mens hun henger, og dulte borti henne, "knipe" henne over ryggen og klappe henne på halsen/brystet; og hun blir bare enda mer intens i leken! Et skikkelig godt triks, med andre ord!


I går kjøpte jeg sele til Aynï; jeg gidder jo ikke alltid trene på å gå fint i bånd (noe hun skal gjøre i halsbånd), og selen ser veldig bra ut på henne; ser ut til å sitte godt. I tillegg har den refleks, noe som er godt å ha. Bjarte er i alle fall veldig glad for den! I dag kjøpte jeg to pipeballer til bruk i trening til Tulla (gosh som jeg handler hos de derre dyrebutikkfolka altså), men jeg tror ikke de var heeeelt som de skulle. De peip litt rart, syntes Tulla, og hun var ikke så totalt blokkert på de som jeg gjerne skulle ønske. Hmm.. må virkelig pønske ut noe der. Kjøpte også med noen tyggebein til jentene; et stort til Tulla og et lite til Aynï. Kom hjem og gav de hver sitt, men doh! jeg burde jo visst det - de vil bare ha den andre sitt. Så det endte med at Tulla tygde opp Aynï sitt og Aynï strevde med å få tygd på Tulla sitt. Neste gang jeg kjøper i forskjellige størrelser, skal jeg gi det lille til Tulla og det store til Aynï.

I morgen starter jeg å jobbe på pensjonatet, og skal være der til uti august en gang. Har med meg begge hundene, og håper å få litt tid til å trene de også mens jeg er der (er så fryktelig sliten når jeg kommer hjem, og dagene blir lange for de uten noe innhold).

Til slutt må jeg si at kameraet mitt er teit. Jeg tok flere bilder i helgen, og da jeg skulle legge de inn på mandag, gikk det ikke! Kameraet eller kortet inneholder ingen bilder, får jeg beskjed om. Men jeg kan jo se bildene på kameraet!! Blæh. Enten er det noe galt med kortet, eller med kameraet, eller så har Bjarte vært borti dataen med fingrene sine igjen - han holder på å slette noe av programvaren som hører til opplastningsprogrammet, og sist han gjorde det gikk det bra (da gikk alt automatisk og kameraet skjønte selv hvilken mappe det skulle legge bildene i), men nå er det altså ikke fullt så greit.

Jah, også helt til slutt; i helgen skal vi på agilitykonkurranse igjen, jeg og Tulla. Trønderhælga i regi Nidaros og STBK. Krysser labber for gode resultat; stiller da i kl 2 i hopp faktisk! :o) Håper at jeg og Tulla klarer å samarbeide bra på banen, og at hun likevel har god fart. Blir også spennende å ha med seg begge hundene uten noe form for hjelp av Bjarte, som skal på bursdag i Bergen i helgen. Deretter skal han kanskje til Oslo for å hente bil. Eh, ja.. Primera'en døde i går. :o( Glemte jo nesten det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar