fredag 28. september 2007

Frustrerende trening for tiden

Ting har gjort at jeg har blitt litt mer ivrig på å trene lydighetsmoment med Tulla, spesielt med fokus på apport. Jeg skulle jo egentlig trene apport på canis-treningen på tirsdag, men det gikk jo rett vest. Så i går dro vi opp til hundeklubben (alene), for å trene litt på det. Jeg hadde skjært opp pølser, og det var fremdeles noe igjen av svinekjøttet og de myke godbitene.

Tulla er ikke helt stødig på utgangsstillingen når hun kommer tilbake med apporten, så jeg brukte først en kjegle å stille meg inntil, sånn at hun ikke skulle feile på det punktet. Utgangsstilling får vi trene på ved andre anledninger, i går var det apport som stod på planen. Kjeglen måtte jeg raskt bytte ut, for Tulla skulle bare dytte på den og leke med den, så da ble det et hinder i stedet. Repeterte utgangsstilling rundt hele hinderet (vel, strengt tatt var det bare halvparten av et hinder).

Gjorde det også så enkelt for henne som mulig, så jeg brukte godbitskål som belønning, siden det er det hun er vant til. Tror også det blir enklere for henne å konsentrere seg når belønningen ikke er på meg. Sendte henne ut etter apport etter tauet, noe som gikk fint. Så skulle jeg prøve med treapporten. Yuk! Den var ekkel, den..! Begynte med at hun bare skulle holde den i utgangsstilling. Holdt den foran henne, og hun tok munnen frem mot den, presset leppene mot apporten og så på meg. Nesten som for å si at jada jada, jeg veeet du vil jeg skal holde den, men den er så ekkel, atte! Etterhvert åpnet hun forsiktig munnen, og til slutt tok hun den i munnen også, men bare slapp den med en gang. Lurer på om den er for tung for henne? Sånn i begynnelsen i alle fall.

Prøvde å vise med belønningen at tauet var mindre "verdt" enn treapporten; når hun apporterte tauet fikk hun to pølsebiter i skålen, men når hun holdt treapporten (sånn at jeg kjente hun hadde tak, ikke bare at den lå i munnen hennes), fikk hun en halv skål med godbiter av deilig slag. Pølse var forresten ikke så godt i dag heller, jeg må vel bare snart innse at pølse er ekkelt. :p

Men så tok jeg frem sauen. På tirsdag klarte hun nesten ikke å jobbe fordi hun så gjerne ville ha sauen, så jeg tar mine sjanser.. Jeg ville forresten aldri ha funnet på å bruke pipesauen som belønning hvis problemet var at hun ikke ville gi fra seg apporten, men siden problemet var at hun ikke holdt den så godt, så følte jeg meg trygg på å "blande" forskjellig bruk av munn. Det gikk faktisk overraskende greit! Tre repetisjoner, og jeg kunne heve kriteriet for hvor lenge hun skulle holde før hun fikk belønning, så da ga jeg meg.

Hun var også i går generelt "utafor", og ville først ikke jobbe med meg. Mulig fordi jeg hadde pølse, og det ville hun jo ikke ha. Hun spyttet faktisk ut pølsene når hun fikk de fra hånda..! Men men.. Vi får prøve mer neste gang, med annen belønning. Blodpølse pleier å være snask, men jeg vil ikke bruke opp det heller. Har kjøpt inn falukorv og kjøttdeig i tillegg til blodpølse, og har også tenkt å prøve kokte kjøttboller. Så får vi se. Jeg sliter faktisk med å finne en skikkelig god belønning til henne for tiden, og pipesauen vil jeg egentlig ikke bruke opp.. Mulig jeg også må kjøpe ny pipeleke til henne, sånn at hun ikke bare har pipesauen?

Siden hun var litt rar, mildt sagt, så ville jeg prøve henne litt på agility. Hvis hun var utafor også der, så visste jeg med sikkerhet at det ikke var noen vits i å trene. Agility er jo tross alt alltid gøy, og der vet jeg også at hun kan konsentrere seg til tross for store forstyrrelser; vi har jo tross alt konkurrert, og hun driter i andre hunder og mennesker da. Nå var hun på "hjemmebane" uten forstyrrelser, så hvis hun fremdeles var "rar" da, måtte det være noe galt med henne. Ikke nødvendigvis fysisk, men kanskje psykisk.. jeg mistenker hormoner eller noe..

Men agilityen gikk bra den, selv om hun ikke var 100% med. Kanskje 90%, så det er jo godtagbart. Jeg skjønner ikke hva som feiler henne for tiden, hun er et mareritt å trene med! Vanskelig å belønne (jeg merket faktisk at pipesauen ikke fikk henne til å tilte 100%, bare ca 95%), så jeg sliter virkelig med å finne noe hun vil gå i døden for. I går skulle hun bare snuse, eller stå ved siden av meg og ikke gjøre så mye. Irriterende i grunn, for det er kjedelig å motivere (?) henne til å jobbe med meg, når jeg vanligvis kan ta det for gitt. Vi kommer jo ingen vei i treningen, og ikke kan jeg følge treningsplanen min for økten heller, for hun begynner jo å gjøre alt mulig annet rart!

Den helgen vi var på spesialsøkskurs (helgen før sist helg), var hun totalt med på leken! Da var hun ivrig, og energisk og tilbudte mange flotte ting i hytt og pine! At hun kan forandre seg så mye så plutselig! Som sagt mistenker jeg hormoner, men i så fall håper jeg inderlig at hun nå nærmer seg den "rolige" perioden igjen; hvor hun er glad i mat og lettere å belønne.. Men jeg gidder slett ikke noe rolig periode uten at hun er glad i mat, det blir for dumt!

Om to helger, altså den 13.-14. oktober, skal vi på Spanieltreff i Selbu. Da har jeg sagt at Bjarte skal få stå for treningen, mens jeg skal holde meg i bakgrunnen og ikke kommentere med mindre han spør. Det kommer til å bli kjempevanskelig! Vi kunne velge mellom bruksspor og feltsøk, og Bjarte valgte feltsøk. Det holder jeg med han i, men jeg håper for hans del at Tulla er litt mer treningsvillig da..! Det er også derfor jeg trener apport for tiden, men Bjarte får ikke lov å bruke kommandoen "apport", han må finne sin egen..

Ellers holder jeg på å lære inn en lyd som skal få Tulla til å klikke av glede, og som kan fungere som belønning i konkurransesituasjoner hvor det ikke er lov å belønne med noe annet enn ros. Lyden er (hold deg fast): prompelyd!! Jeg strammer leppene og presser luft ut, og Tulla blir helt snål! Jeg holder altså på med klassisk betinging av lyden, slik at hun forbinder den med å være glad og å ha det gøy. Hun blir veldig kontaktsøkende når jeg lager den, og nyser og gnir seg inntil meg og skal kose og bli klødd og vil leke. I helgen har jeg fri, for første gang på over en måned! Det blir digg, det! Fikk sove lenge i dag også (for første gang på over en måned), siden vi har undervisningsfri fra skolen. Skal på jobb senere, men det er greit nok. Fikk byttet slik at jeg jobber i dag i stedet for helgen vi skal på Spanieltreff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar