søndag 23. september 2007

Bob Bailey og Kathy Sdoa

Da er helgen med legenden Bob Bailey og den (for meg) noe mindre kjente Kathy Sdoa over. Først vil jeg bare si at Kathy var vel den som fenget og imponerte aller mest, med sin engasjerende måte å snakke på og rike kunnskap og erfaring av hundetrening. Bob har ikke trent mer enn noen hundertalls hunder (stakkars), og snakket mer om generell trening og fortalte historier om veien til der han er nå, og hva han og Marian har gjort. Kjempeinteressant og helt utrolig noe av det; og videoene skulle man kanskje til tider tro var manipulert..! Fjernstyrte katter som lar seg lede av ultrasoniske lyder (lyder som vi ikke kan høre) er liksom bare helt vanvittig! Kathy snakket mer om "forståelige" ting; jordnært og med erfaring fra både hund og andre dyr. Hun var veldig praktisk rettet og hadde generelt veldig god struktur på foredragene sine. Bob syntes jeg til tider var litt vanskelig å få tak på hva han sa, han hoppet litt frem og tilbake, repeterte noe og var av og til litt vanskelig å følge.

Nivået på foredragene syns jeg var akkurat passelig. De kunne kanskje til tider har droppet de mest grunnleggende tingene, eller i alle fall latt være å forklare de mest grunnleggende tingene. Jeg tror (håper?) alle i salen visste hva stimuluskontroll var, men likevel er det jo greit med en virkelig gjennomgang av hvordan man faktisk får det. Men ikke nødvendigvis hva det er.. Klassisk og operant betinging er vel heller ikke noe nytt; men vi fikk mange nye måter å se det på, og hvordan det kan brukes og når man skal være obs på hver av de og hvordan de kan motvirke hverandre. Så selv om det var grunnleggende, fikk jeg nå en bredere forståelse for det, og hva det faktisk innebærer.

Det vil være vanskelig for meg å gi noe sammendrag av hva jeg lærte, og det er heller ikke meningen (hvordan skal jeg kunne si det de sa, med færre og klokere ord?). Det som også var et stort pluss, var at det ble solgt diverse bøker og andre ting til sterkt reduserte priser. Siden jeg var så lur å kjøpe (eh, bestille..) for over 1000 kr, fikk jeg (og andre som gjorde det samme) en Bailey&Bailey klikker. De fins det ikke mange av, og det gikk ikke an å kjøpe de ved siden av. Lurer på om jeg skal ramme den inn og henge opp på veggen..?

Syns det er litt snik av canis å legge frem så mange spennende bøker til så lave priser, og at man slipper å betale for de der og da, man bare får en regning i posten om en liten måned.. Det går jo an å blakke seg på sånt, jo..!!! ;o) Heldigvis for meg hadde jeg de fleste bøkene allerede, så nå har jeg investert i tre svære bøker jeg knapt husker navnet på, og som jeg aldri så så mye til, men som bare virket seriøse og interessante. Huff.. Jaja, den ene er i alle fall grei; Lydighetstrening i teori og praksis (som jeg forøvrig fikk både Bob og Kathy til å signere). Den har jeg forresten bare ventet på å få anledning og god unnskyldning til å kjøpe, så dette var jo et bra tidspunkt. 500 betalte jeg vel for "bibelen". *glis* Bortsett fra Lydighetstrening i teori og praksis (tittelen burde komme med en god forkortelse), kjøpte jeg "Animal Training. Successfull animal management through positive reinforcement" av Ken Ramirez (håper han kommer til neste år) og "Genetics and the social behavior of the Dog" av Scott & Fuller. For ikke å glemme "de små" bøkene; "Valpesosialisering" (den nye versjonen) av Gry Løberg og "Shaping Success" av Susan Garret.

Tilbake til Bob: Han snakket til tider godt over hodet på meg, selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å henge med i svingene. Men det var så deilig! Endelig et seminar med noen som faktisk snakker om ting jeg ikke har hørt/lest/kan noe om fra før! Det høres kanskje en smule rart ut, men jeg er blitt så sinnsykt lei av å lese det samme i alle disse "klikker"bøkene; oppramsingen og forklaringen av positiv og negativ forsterkning opp og ned i mente! Endelig kunne noen komme og gå litt dypere inn i ting (selv om PF,NF,PS og NS også ble gjennomgått, noe unødvendig kanskje). Og så var det veldig fint å innse at jeg kanskje ikke helt (?) har skjønt hva et Keep Going Signal (KGS) er for noe. Eller har jeg det? Eller blander jeg det sammen med hjelpeavhengighet? Noe å tygge på for meg i alle fall. :o)

Kathy: jordnær og realistisk, men engasjerende og morsom å høre på. Publikumsvennlig til tusen og fortalte på forståelige måter ting som kan virke enkle, men som viser seg å være litt kompliserte. For eksempel stimuluskontroll. Enkelt? Ja, sånn i bunn og grunn. Men når hun forklarer rundt det, åpner det seg opp så mye mer enn hva jeg visste fra før.. Og for ikke å snakke om Premacks prinsipp. Der, som med KGS har jeg kanskje misforstått noe. Trodde det hang sammen med baklengskjeding, eller at det var det baklengskjeding bygget på, men det er jo strengt tatt noe annet. Premacks handler mer om å "gi og ta" på en måte. Gjør som jeg vil, så får du gjøre som du vil etterpå. Og det er jo noe annet enn baklengskjeding! Men likevel; i baklengskjeding blir jo også en atferd forsterket av en mer sannsynlig atferd, som jo kommer etterpå, akkurat som i Premacks prinsipp.. Hadde jeg klart å ordnet tankene mine til spørrerunden, skulle jeg jammen ha spurt om det.. Nå får jeg vel heller prøve å lese meg til det i mine 3 nye flotte 500-700-siders bøker. :p

Jeg føler meg en smule smartere, men også en smule dummere enn når jeg gikk inn. Og begge deler er like flott! Morsomt å kunne være en av de få som rakk opp hånda når Bob spurte om noen hadde hørt om bla Thorndike før, men deilig å få litt påfyll til hjernen som jeg kan tygge lenge på. Gleder meg sinnsykt til å komme hjem nå, og begynne å trene Tulla med ny giv! Dessverre venter det en lang togreise på meg først, siden jeg skal ta natt-toget opp igjen i natt. Og ikke før på tirsdag får jeg se lille snuppa mi; har valgt at hun skal få være hos Trude til da, så jeg kan dra på skole og jobb i morgen uten å ha dårlig samvittighet. Jeg får daglige rapporter fra Trude om hva Tulla har gjort; at hun har "trent" tre cairn terriere og en cavalier på lang tur i sola, og at hun tar hår-pillen sin uten å mukke.. Betryggende å vite at hun har det bra og at hun spiser bra (eh, når gjør hun ikke det..??), og at hun er så sprek og lydig. :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar