søndag 11. mai 2008

Bålbrenning og tur til vannspeilet

Det ble bålbrenning i går likevel. Jeg tok med Aynï den første tiden, noe som sikkert var ganske så greit. Det var masse folk der som holdt på med dugnad i velforeningen, snekret gjerde og kjørte firhjuling, kastet planker på bålet og styrte på. Barna syns det var kjempestas å få hilse på Aynï igjen, selv om hun aller helst ville leke seg ferdig med nabo-terrieren Oscar først. De herjet godt en halvtimes tid, før barna ble morsomme. De rev opp masse dødt gress og lokket henne til å hoppe opp etter det og ha drakamp med de. Hun syns det var storveies, og dritstilig når så små mennesker ville leke med henne. Når de ble for voldsomme, tok jeg henne opp, og da forsvant de raskt; det er jo ikke noe gøy med en hund de ikke får være med!

Da hun hadde fått "nok", var det Tullas tur å ut å lufte seg. Barna hadde gått hjem og lagt seg, og det var bare vi voksne der. Gikk en runde med Tulla først før vi satte oss ved bordet, men det ble ikke så lenge for hennes del da - det var jo ikke så gøy å bare ligge der og se dum ut, så hun fikk hjem til Aynï. Men Aynï fikk i alle fall trent litt på å være alene hjemme, sånn helt alene, uten Tulla. Vi satt der til ut på natten en gang, og da jeg var hjemom for å hente noe mer å drikke, kikket jeg inn stuevinduet før jeg åpnet døren. Tulla lå og sov på gulvet, og Aynï lå i kassen sin på soverommet vårt. Snille, snille hundene mine som er så flinke!

I dag har vært en litt redusert dag, agility har vi ikke kunnet trene pga sterk vind, så hinderpinnene faller ned. Hadde jo kunnet trene på andre ting, men så gadd jeg ikke så mye heller. Tok oss en tur til vannspeilet og lot hundene løpe litt i fjæra. Folketomt som det var siden det var regn i luften i tillegg til vinden, så vi ble ikke der så lenge vi heller. Tulla svømte faktisk! Og Aynï var uti og vætet labbene hun også. Har vært der før en gang med Aynï for ikke så lenge siden, og da apporterte hun fra vannet! Vel, hun svømte ikke, men vasset uti og hentet en liten kvist jeg hadde kastet ut. Syns det var veldig bra til første gangen å være. Ellers er det jo kjempegøy med skjellsand - kanskje mest for hundene og minst for meg. De blir jo skikkelig ekle etterpå; sandete og fæle, og Tulla som badet i saltvann ble bare ekkel. Så da vi kom hjem ble det dusjing av begge to. To rene bikkjer ligger nå og sover søtt. Bilder fra stranden kommer snart. Jeg har også dristet meg til å filme kråkebollen og tullemora, mens de drev og gnafset på hverandre i sofaen. Fremdeles ikke noe fancy videokamera, så drit i klikkelyden som er autofokusen som går sin gang.. Tulla "prater" forresten utrolig mye, og det er ikke fordi hun er sur på Aynï at hun "knurrer", men hun prøver vel heller tvert imot å si noe fornuftig.. ;o)


Tulla og Aynï i sofaen igjen from Borghild on Vimeo.

Replikken min er altså, for de som ikke skjønner trøndersk; "Plagsom kråkebolle?!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar