torsdag 10. april 2008

Navnevalg og vårens første agilitytrening

Da er navnevalget klart: og Aynï blir det. Jeg synes det er et veldig søtt navn, og var derfor litt usikker på om det ville passe en terrier, det er jo ikke til å stikke under en stol at en spaniel ER søtere enn en terrier, liksom. Terriere er mer sjarmerende enn søte, syns jeg, men siden denne terrieren kommer fra en fryktelig søt mor, og sikkert kommer til å bli den søteste terrieren jeg vet om, fikk hun navnet likevel. I tillegg ville det vært fryktelig lenge å vente på en ny hund som kunne tatt navnet.. Jeg ville ha et navn jeg likte, som hadde to stavelser, var mykt og som inneholdt bokstaven ï, rett og slett fordi jeg syns det er en fin bokstav. Aynï sagt med rett tonefall på kinesisk (mandarin), betyr "elsker deg", noe som gjorde sitt til at vi valgte dette navnet.

Det andre navnet vi vurderte var Vilja, og tanken var at en terrier har litt vilje, og at hun også er "vill ja". Men vi ble aldri helt komfortable med det, og dessuten er det flere hunder som heter det. Jeg har også ridd en hest som ble kalt Vilja, og siden det er så mange flotte navn å velge i, så ville jeg ikke ha et så vanlig navn likevel.

Jeg snakket med oppdretteren i dag, og hun var overlykkelig for at vi endelig hadde bestemt oss. Jeg har ikke fått tak i henne i det siste, fordi hun har vært veldig opptatt, og dette var noe jeg gjerne ville ta på telefon og ikke over melding, hehe. Jeg visste jo at vi fikk kjøpe, og hadde jo gitt tydelig beskjed om at det var denne valpen vi ville ha, så da det endelige svaret kom ble hun kjempeglad. Hun sa faktisk til Aynï at hun var den heldigste valpen av alle som skulle komme til oss! :o) Vi får komme og hente henne på lørdags formiddag, noe vi selvsagt gleder oss massevis til! Jeg er dog litt spent på hvordan Tulla takler det hele, jeg har ikke sagt noe til henne stakkars, så hun aner fortsatt fred og ingen fare.. :D

Nå holder jeg på å planlegge det første møtet; det sies jo at de bør møtes på nøytral grunn første gangen, men foreløpig finnes det ikke noe egnet sted. Det er vanskelig å finne inngjerdete steder som ikke er fulle av snø, og som er nøytrale for Tulla, så jeg tror at hagen får gjøre jobben hvis jeg ikke kommer på noe lurt. Det er jo sikkert ikke noe problem liksom, men men.. Det jeg bekymrer meg aller mest for, er Tullas labbe-dasking. Hun er direkte fæl til å bruke labben, og gjør det oftere med små hunder enn med store, og oftere med ukjente enn med kjente. Hun gjør det jo fordi hun vil leke, og det er jo generelt en vennlig gest, men Tullas labb er jo veldig stor i forhold til lille valpen, så akkurat der må jeg vel bare være litt streng og passe veldig godt på i begynnelsen. Etterhvert vil jo Aynï tåle det, og Tulla finner kanskje raskt ut at det ikke er så greit, men det vet jeg jo ikke enda. :/ Vil ikke være for streng heller, fordi jeg ikke vil gjøre assosiasjonen til valpen alt for negativ alt for tidlig. Etterhvert vil de nok bli kjempegode venner, men jeg liker best å slippe å styre alt for mye med hvordan de skal oppføre seg for at det skal fungere, i alle fall såpass tidlig i forholdet. Aynï er forresten fæl til å bruke labbene selv hun, men det er liksom noe annet når en 1,5kgs valp dasker en 22kgs voksen hund..! ;o)

På tirsdag fikk jeg melding av Line om at agilitybanen var kommet opp, og det er jo lykke på jord for meg og Tulla! :D Dessverre har jeg ikke hatt tid før i dag til å trene, men vi møtte Line, Fenris og Spot på klubben og trente i halvannen time. Tok en bane for å se hvor Tulla "lå i terrenget", hva hun husket etter vinteren. Vi har tatt ett og annet hinder i Selbu, men det er veldig lite. Hun husket utrolig bra, slalåmen satt spesielt godt syns jeg, i forhold til hva jeg hadde fryktet. MEG derimot, og min føring, var slett ikke på stell! Dumme mennesker som har så dårlig husk, haha! Det hjalp å briefe banen noen ganger, men det lå ikke så naturlig som det gjorde da vi sluttet for vinteren, gitt. Tulla ble raskt sliten, ikke så rart i den varmen som er nå, i tillegg til at det er lenge siden vi har trent; kan tenke meg det tar litt ekstra på i starten. Etterhvert kviknet hun da likevel til, og vi avsluttet med veldig god kontakt og fremgang. Nå er det bare å melde seg på massevis av agilitykonkurranser! :D

I går var først på skolen, deretter på ridetur med Line. Fikk gleden av å ri Gledi igjen, men mye gjennomslagssnø gjorde sitt til at turen ikke ble så lang som vi kunne tenkt oss. Vi gleder oss til snøen er borte og vi kan ri mer i skogen, selv om det sikkert ikke blir før i august..!! :p På kvelden var jeg på styremøte i STBK, hvor jeg er valgt inn som redaktør i redaksjonskomitèen. Vi er tre stykker som sitter der, og alle har samme tittel, så det er ikke så fancy som det høres ut.. ;o) Vi har mange planer for nettsiden blant annet, så dette virker lovende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar