tirsdag 28. august 2007

Oppdatering fra ferien

Her kommer en liten oppdatering siden sist. Sommerjobben var ferdig for ca tre uker siden, deretter hadde jeg en uke "fri" (vel, jeg fikk sove frempå en eneste dag). Fikk trent agility en dag, og Tulla husket! Husket godt gjorde hun også, slalåmen gikk kjempebra, virker nesten som om den modnes litt når hun har pauser.

Etter en liten uke reiste vi på ferie til Bergen. 5års-treff fra vi sluttet på videregående var det første vi var med på. Ingenting var forandret, bortsett fra at noen hadde en unge på armene, ellers gikk praten som vanlig. Jeg var den som hadde forandret meg mest, muligens både fysisk og psykisk. Jeg har jo også klippet vekk dreadsen jeg hadde da jeg sluttet, og i tillegg farget håret mørkebrunt (jeg er jo blond) og forandret klesstil, pluss at jeg har gått ned ca 25 kg, så folk kjente meg ikke igjen til å begynne med. "Du er vel ikke her på 5års-treff?" var det noen som lurte på, de trodde nok jeg var dama til noen andre, hehe..

Tulla stakkars, taklet to dager i bur i bil dårlig. Mye dårligere enn jeg noensinne hadde forestilt meg. Vi kjørte ned på fredag, og på lørdag var vi på treff og hun lå i bilen, men fikk være med ut så ofte som timeplanen tillot. Hun holdt på å klikke av negativt stress, spiste ikke, spyttet ut godbiter (!!!!!!!!!!) og hadde generelt mye negativ oppførsel; dvs hun overreagerte ekstremt på absolutt alt, bare for å få ut litt energi. Jeg ga henne godbitsøk når hun var ute av bilen, bare for å få ut mest mulig energi, men det var hun totalt uinteressert i. Hun bjeffet på folk som gikk forbi (noe hun aldri gjør), og når folk skulle hilse på henne, var hun ekstremt "vill og gal og glad", eller "glad", det var tydelig for meg at hun ikke var glad i de, hun var bare stressa. Om kvelden da vi skulle legge oss (overnattet på skolen), kom en venninne av meg med dyne og pute under armen. Tulla overreagerte igjen, og venninna mi syns det var morsomt og skulle leke med henne, noe som endte med at hun skremte henne i stedet. (En god smule sur jeg da..) Og av alle ting, fant Tulla på at hun skulle tømme analkjertlene! Det har hun aldri gjort før (bortsett fra den vanlige måten å tømme de på da), og jeg trodde det skulle litt mer til enn det, for at hun skulle tømme de. Venninna mi gikk bare litt mot henne og trampet litt, og sprut, der var de tømt! Det stinket noe usannsynlig ekkelt, og da jeg tørket henne bak med dopapir, ble det brunt. Yuk. Og stakkars, stakkars Tulla. Jeg trodde oppriktig hun ville takle to dager uten aktivitet litt bedre enn dette, men det er mulig hun får mer aktivisering enn jeg egentlig tenker over. En dag uten aktivitet, er liksom når hun står ute i hagen og driver med godbitsøk i 45 minutter, og det er jo faktisk litt.. I tillegg gjorde det nok ikke saken bedre at hun var i bur. På tirsdag var vi med på en agilitytrening sammen med Bergen agilityklubb. Bare for å la henne få ut litt steam. Det gikk bra, selv om de hadde satt opp baner som ikke var beregnet for oss i den laveste klassen, men vi fikk trent endel på føring og hopphinder i diverse vinkelkombinasjoner. Belønnet med pipesau. ;o)

Vi hadde to uker ferie i Bergen, hvor vi var på besøk hos flere venner. Syns vi fikk gjort mye faktisk! Og så fikk jeg endelig sovet frempå flere dager på rad! Deilig! Jeg hadde også en helg i Gulen på Dalsøyra i Nord-Hordaland. Jeg kjørte faktisk selv sammen med ei venninne (hun som skremte Tulla), ned i kjelleren på en ferje (første gang jeg kjørte på ferje i det hele tatt), og på de sinnsykt smale og svingete 80-veiene mot Gulen. Jeg tok autovernet bare en gang, når det kom en bil imot, og jeg la meg ut. Fremhjulet ble tatt av asfaltkanten og dratt ned, men sånn går det når begge to skal kjøre forbi i 70.. ;p Er faktisk litt stolt over at jeg klarte å kjøre selv, jeg har jo ikke hatt lappen såå lenge!

Den siste helgen skulle vi i bryllup i Stavanger (dvs utenfor Stavanger). For at Tulla skulle få slippe enda to dager i bur i bil, ble hun plassert hos farmoren til Bjarte. Hun har hatt 8 hunder selv, og snakker knapt om noe annet og om den fantastiske Minnie som lukket dører etter seg, hentet tøfler og aviser og la seg i kofferten og sutret når de skulle pakke for å dra bort. Vi fikk oppdateringer pr sms, og jeg er helt sikker på at Tulla hadde det mye bedre der enn hun ville hatt det hos oss. Vi hadde med en liten fôrsekk til to-ukers turen, og hun hadde fått litt over halvparten før hun ble plassert hos farmoren. Da vi hentet henne, hadde hun spist resten, og magen var kulerund, haha! Så selv om bestemødre "kan" hund, skjemmer de de bort. Hun fikk sove i sengen og ligge i sofaen, og hun fikk pølser og godbiter og lange turer, så Tulla har helt sikkert kost seg!

Lørdag var vi i bryllup, jeg var fotograf med lånt Canon EOS 30D kamera. Kunne ikke så mye, men lærte meg litt på fredag, og knotet det til på lørdag. Ble flere fine bilder, bla av broren min som er sinnsykt fotogen. Jeg skjønner hva de mener når de sier at "kameraet elsker han"! Tok opp en minnebrikke på 2GB og nesten enda en på 1GB. Og da slettet jeg de som ikke var noe særlig.. Håper de finner noen de er fornøyd med.

I bryllupet var det åpen bar (litt uvanlig til å være vår slekt, men når tanten min gifter seg med en engelskmann, så kan man kanskje ikke forvente noe annet). Engelskmennene ble fryktelig fulle, noe som var morsomt selvsagt. Moren min, som jeg inntil jeg var 17, trodde var avholds, ble også litt på en snurr. Bjarte fikk kjøre, så jeg tok meg noen glass drinker, og etterhvert løsnet jammen rockefoten. Jeg og Torleiv, ene broren min, slo oss løs på dansegulvet. Helt utrolig at det gikk bra! Det var slutt kl 2, og vi la oss vel sånn litt etter tre. Morgenen etter stod vi tidlig opp, og Kristian, andre broren min som bor i Trondheim, skulle sitte på med oss hjem igjen. Litt smårare i hodet og kroppen fra før av gjorde ikke så mye, når man kjører 14 timer blir man ganske rar i kroppen, og det kjennes ut som om man er full/sinnsykt trøtt, og verden gynger litt. Vi hentet Tulla, og kom hjem ca halv to natt til mandag. Jeg skulle på jobb, men heldigvis ikke før kl fire. Skolen har startet for ca halvannen uke siden, men siden jeg ikke vet hvilke emner jeg skal ta, kan jeg jo ikke akkurat gå på noen forelesninger. Planen er å ta frie emner i psykologi, håper det ordner seg. Jeg har veiledningstime på torsdag, så jeg vet ikke så mye frem til da.

Til helgen må jeg og Tulla trene agility igjen, for da skal vi på konkurranse i Ålesund/Ørsta. Samtidig skal vi besøke et vennepar av oss, hvor mannen i huset har falt pladask for søte Tulla og vil gjerne be for henne med håndspåleggelse om at hun må bli fri for allergi sånn at vi kan avle på henne, haha! Egentlig skulle Tulla fått trent mer på lukket tunnel, for den vi har her på klubben er ødelagt, så hun kan rett og slett ikke det "hinderet" så godt, noe som sinker henne og kan diske henne på en konkurranse. Håper kanskje å få trent litt på Nidaros sin bane, der har de sånn pølse.

Vi har forresten også fått ny adresse til hjemmesiden: www.spaniel.no Enkelt å huske, og genialt at ingen andre har den fra før! :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar