torsdag 30. august 2007

Studier og agilitytreningsplan

Endelig har jeg fått meldt meg opp i rette eksamener! Det ble BI 1003 og PED 1002, eller som det heter på fint: Evolusjonsbiologi, økologi og etologi, og Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi.. puh.. Forelesningene har selvsagt allerede startet, men sånn går det når man begynner bra med å være slapp student på ferie. Planen er altså å få dette inn i en bachelorgrad i psykologi. Førsteåret har jeg fra før, da jeg studerte ved Universitetet i Bergen. Nå er jeg tatt opp ved NTNU, på bachelor i psykologi.

Om en liten stund er jeg og Tulla på vei ut for å trene agility sammen med Line. Planen for i dag er å trene enkelthinder, og rett og slett belønne god gjennomførelse av disse. Jeg skal fokusere på felthinder spesielt, og på vanskelige innganger i slalåmen. Da vi trente i går kveld la jeg merke til at hun blir fryktelig usikker på slalåmen når jeg går på venstre side av den. Trodde jeg hadde trent på begge sidene, men det var i alle fall ikke godt nok. Litt rask shaping satte opp farten hennes igjen, men så begynte hun å bli sliten så dermed ga vi oss. Blir spennende å se hvor hun er i dag. Jeg har tenkt å "overtrene" feltene, slik at hun nesten stopper og forventer belønning når hun er i rett posisjon. Vi har jo gjort dette før, så dette blir kun en siste repetisjon før konkurransen i helgen.

Det blir også siste treningen vi har før vi starter, får ikke tid til å trene fredag, dessuten har hun godt av litt fri. Jeg håper med å øke forsterkningsfrekvensen på feltene, at hun sakker ned farten litt og blir litt mer oppmerksom på meg. Ved å gi henne en fridag kommer farten uansett til å øke litt, men det er bare en fordel om hun ikke ruser avgårde på egen hånd, for å sette det på spissen, når vi skal konkurrere.

Det blir spennende å se hvordan hun takler konkurranse denne gangen. På debuten første dagen var hun nok usikker på hva hun i det hele tatt skulle gjøre, om det var agility eller løpe løs, andre dagen hadde hun skjønt hva som skulle skje, og da var alt bare fryd og gammen og morro. Blir interessant å se hvordan det går nå, om hun takler konkurranse bedre og er mer fokusert på meg, eller om hun durer avgårde for seg selv og tror hun kan lese banen godt nok på egen hånd. Når jeg ser hvordan det går, kan jeg enklere bedømme om hun trenger mer trening på fokus på meg (mistenker det), eller om hun trenger mer trening på fart (noen vil kanskje si det, men det hjelper ikke med fart hvis hun tar banen i feil rekkefølge).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar