lørdag 8. desember 2007

Arbeidshesten Tulla

Dumme laptop! Skjermen klikker hele tiden og blir svart. Er litt redd for bildene som ligger her som vi ikke har fått brent enda, meen meen..

I dag har vi prøvd dekket vi fikk låne av Line (i går?). Tulla syns dekket er veldig veldig tungt, og gir tilsynelatende alt og får rikket det bare noen cm. Men jeg har kjent på det selv, og det er ikke så tungt, dessuten har Tulla dratt av meg armen før ved et par anledninger, så dette burde hun klare! At vi kanskje skulle startet med noe lettere, er en annen sak..

Utstyrt med fiskekakegodis selte jeg henne opp foran dekket. Jeg gikk foran og lokket henne, veldig lite klikkersk, men hun rikket litt i dekket, og fikk godis. Rikket litt til, fikk enda en. Så begynte jeg å legge de på bakken foran henne, og gi henne frikommando, da dro hun dit og spiste opp. Det funket ikke så bra, så da begynte jeg å bare oppmuntre henne til å dra uten å lokke med godis, og når hun dro, fikk hun klikk, og belønningen måtte hun strekke seg litt ekstra for, sånn at hun spiste den mens hun dro. Da ble det etterhvert litt mer flyt i det, og til slutt gikk hun som en skikkelig arbeidshest, hodet godt ned og trakk for harde livet. Jeg lurte litt på om det var fordi vi da nettopp hadde snudd for å gå hjem (for sånn er Tulla), men prøvde å gå en runde til, og hun gikk fremdeles velig bra. En stund prøvde hun å gå fot mens hun dro, men jeg tror ikke det er en god dra-teknikk, så det fikk hun ikke ros og godis for. Tror hun fant ut av seg selv at det er best å bare dra og fortsette å dra, i stedet for å stoppe og måtte begynne på nytt igjen hele tiden.

Runden vi gikk i dag er ikke så lang; den går rundt husene våre, så det er vel bare en 100-200 m tenker jeg, uten å ha tenkt så mye. :p Og dekket er av typen sportsbildekk, nedslitt som de skal være! Og veeldig bredt. Tulla vil mye heller sitte oppi dekket (og bli dratt??) enn å dra selv, lille rare hunden min! :D

Etterpå tok vi frem sparken og prøvde oss bortover mot sykehuset, men det er alt for mye grus som er strødd på fortauene til at det blir noe særlig. Tulla løper helst ved siden av sparken, og det er jo grei nok mosjon det, men det kunne jo vært litt mer om hun hadde dratt litt mer. Hun drar litt for godt den siste biten hjem, typisk henne.. Og så drar hun faktisk ganske bra i begynnelsen også.

Lurer litt på hvor langt jeg kan la henne dra nå i begynnelsen? Kan jeg gå en liten 20 minutters tur med henne med dekket, eller er det for langt? Hun er jo ikke noe spesielt vant til å dra sånn, men hun er i ganske god form.. Og sparketurene våre kan jeg lett utvide, hun har jo ikke antydning til å være andpusten engang! Og da har hun løpt (trav stort sett, spurte-galopp på slutten) mer eller mindre sammenhengende i ca 20 min sånn ca.

I det siste har jeg blitt helt rar og usikker på hva jeg skal gjøre til neste år, med tanke på ny hund eller kanskje ikke ny hund? Setter i så fall, eller kanskje heller springer? Og hva med klikkertrenerkurs..? Osv osv. Tror jeg har kommet frem til noe, men sånt endrer seg jo så raskt! Jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en ny hund, og at førstevalget blir valp etter moren til Mira (setteren fra i sommer). Hvis jeg er så heldig å få kjøpe hund derfra (noe som ikke er sannsynlig), og hvis det kommer et kull som passer bra med tanke på tidspunkt (altså ikke leveringsklart i juni for da jobber jeg og har absolutt ikke tid til å miljøtrene og sosialisere noen valp), og hvis det er moren, og ikke søsteren til Mira (men det kan kanskje gå bra det også), og hannhunden må passe.. DA skal jeg ha en tispevalp, HVIS jeg finner en der jeg liker. Eh, ja.. selvsagt kommer jeg vel til å like alle, men det er en annen sak. Hvis ikke skal jeg prøve å finne meg en springer tror jeg. Eller akkurat nå (kl ti over halv ett natt til søndag) vurderer jeg kanskje en show-setter, men det blir nok litt dumt? Eller? Og hvis det skal bli springer, så må jeg finne oppdretter og linjer og ditt og datt. Skal jeg velge fra samme linjer som Tulla, eller helt andre? Skal jeg kjøpe i Norge eller Sverige? Og kanskje har jeg da veldig god tid på meg og kan vente. Og heller ha hele året på å jobbe med Tulla og agilityen, og få henne opp i klasse tre til sesongen etter der igjen.. Men i så fall burde jeg kanskje også ta klikkertrenerkurset, hvis jeg ikke kjøper valp altså? Eller kanskje jeg skal kjøpe springervalp i år likevel?

Tviler på at jeg blir klokere av å sitte å skrive her på bloggen. Antageligvis blir jeg bare mer forvirret. Men når Bjarte sier at jeg gjerne må ta klikkertrenerkurset, men at det da må gå på bekostning av noe annet, så tenker jeg at det er naturlig at dette "annet" er noe til ca samme pris, og det er jo nettopp en valp. Og hvis jeg velger bort kurset, så kan jeg heller velge valp??! Prøver å snakke litt om det, men da kommer han alltid alltid inn på hvor vanskelig det blir med å dra på besøk til noen (foreldrene hans) med to. Og bil! Vi må jo ha ny bil! Og ny bil kommer, både en og to har vi vel kanskje funnet ut. Så da er jo ikke det noe problem.. Og han er mye mer positivt innstilt til enda en hund til nå, enn han noen gang har vært. :o) Og valget hadde vært utrolig lett, hvis jeg hadde fått tilbudet om en liten Mira-junior.. ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar