mandag 8. desember 2008

Atsjoo!

Fysj. Kan ikke la siste innlegg stå slik som det gjør, må lage et nytt.

Aynï og Tulla har fått snue, antageligvis da de var på Hamar. Aynï var først ute: ATSJOO-fnys-fnys-TSJOO-fnys-nysnys-hark-fnys-NYS! mens hun hoppet og danset ved siden av meg, tigde godis og var helt ellevill, tygde og rev i båndet sitt og krevde oppmerksomhet. Stakkars, hun tar det ikke spesielt godt å bli holdt i ro og være inne. Og det er kanskje ikke så veldig rart, siden hun er vant til å få nesten like mye mosjon som Tulla.. Aynï nøs bare ute, og bare når hun var i aktivitet. Og så "innoversnorket" hun tre ganger så vidt jeg hørte, hvorav èn gang var inne. Ellers er allmenntilstanden på topp, dog noe mer energisk enn til vanlig siden hun jo ikke har fått noe særlig tur.

Tulla begynte ikke før 4-5 dager etter Aynï. Hun er ikke så hardt rammet som Aynï heller, men nyser noen kraftige nys innimellom. Tulla på sin side nøys både inne og ute, men mest ute. Hun virker kanskje litt slappere enn Aynï, dvs at hun faktisk tåler å være i ro innendørs uten noe veldig til mosjon. Og når hun tåler det, ja da er hun slapp, haha! Gale Tulla som omtrent klikker dersom hun ikke får mosjonen sin en dag eller to.. Men nei, ingen virker spesielt syke spør du meg.

Begge hundene hadde opphold av nysing i helgen; Tulla nøys en gang på lørdag, ellers hørte jeg ikke noe før i dag: jeg ble nemlig vekket av en snute i trynet. En nysende snute uten egenkontroll. Dunk! midt i nesen min.. Det var Tulla det, som ønsket meg god morgen.. ;o)

De nyser jo litt til vanlig også, når de er glade eller vil ha oppmerksomhet eller noe. Og det ser ut til at når de gjør det nå, er nysene kraftigere enn ellers og da blir det litt skallebank og snutebank ja. Og litt snørr som havner her og der. Nydelig. :o)

Men i dag er jeg drittlei. Lei av "syke" hunder. Hunder som må holdes i ro. En av grunnene til at jeg ville ha to hunder, var at jeg alltids ville ha en hund å gå tur med, trene med osv selv om Tulla var innbilt og ikke gadd. Men når begge hundene må holdes i ro - hva da?? Da går jeg nesten på veggen! Har funnet ut at jeg rett og slett må ha flere hunder, men at den andre gruppen med hunder ikke kan bo sammen med de jeg har nå, i tilfelle sånn sykdom. Haha, for et liv! Men nå orker jeg ikke mer. Og hundene orker ikke mer. Så i dag skal vi gå oss en lengre tur alle tre. Få ut litt energi, bygge opp litt mer energi, og få deilig, frisk vinterluft.. mmm..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar