mandag 9. mars 2009

Kloklipp og øyekatarr

Aynï er rar. Hun var oppe i TV-stuen med Bjarte her en dag, da jeg fant ut at jeg skulle klippe klørne til Tulla. Fant frem klosaksen og satte i gang. Klipp, klipp, klipp. Plutselig hører jeg bompeti-bomp ned trappen - da var det Aynï som hadde hørt kloklipperen ta noen millimeter av Tullas klør. Hun kom løpende inn på stuen der vi stod og stilte seg opp foran oss og peip! "Jeg vil også klippe klørne" virket det som hun sa!

Årsaken er kanskje enkel: når jeg har fått klippet klørne deres, får de en DentaStix som belønning for å stå i ro, og det er veldig godt med DentaStix syns Aynï. Tulla liker det også, men å måtte gjennomgå en kloklipp for å få en, tar nok litt av moroa ut av Stix'en.. Aynï syns tydeligvis at det ikke er så ille å måtte klippe klørne først, så hun kommer løpende så fort hun hører at Tulla får klørne klippet. Da jeg var ferdig med Tullas klør, fikk hun DentaStix'en sin, og så klippet jeg Aynïs klør før hun også fikk en Stix. Jeg tenkte å teste ut om det funket igjen, og tok med meg Tulla opp på loftet og latet som om jeg klippet klørne der, mens Aynï var nede. Og jammen sann - selv om hun nettopp hadde fått klørne klippet kom hun løpende igjen og skulle ha de enda kortere, haha! :D

Jeg har en fin trend gående her i alle fall, for min første hund, Casper, var helt motsatt: han løp og gjemte seg når klosaksen kom frem, og var generelt veldig redd den. Så redd og hysterisk at jeg ikke klarte å klippe de alene, han måtte dopes ned. Tulla på sin side ser klosaksen og tenker sikkert noe sånt som "fysj, den ekle klosaksen igjen. Jaja, må vel stå i ro og bare finne meg i det", og så står hun der og ser mishandlet ut mens jeg klipper, helt til jeg er ferdig - da blir hun spinnvill, for nå venter det jo DentaStix! :D Aynï, som sagt, kommer løpende når hun hører klosaksen, og noe sånt tror jeg ikke jeg har hørt om før engang.. Så hvis det skal fortsette sånn i denne positive retningen, så lurer jeg på hva min neste hund kommer til å finne på - lete frem klosaksen og komme med den til meg for å få klørne klippet..?? ;o)

Storm som var på besøk her for noen helger siden, hadde masse tårevæske som rant fra øynene. Han var plaget av det, og blunket mye. Det var store røde striper under øynene etter at tårer hadde rent ned og etset i pelsen. Marianne hadde planer om å operere tårekanalene når han ble gammel nok. Jeg lurte på om hun ville prøve ut homeopati, i alle fall for å minke plagene frem til en eventuell operasjon, og det ville hun gjerne. Jeg hadde funnet et middel og en potens i "Naturmedisin for din hund", og vi kjøpte det da vi var i byen mens hun var på besøk. Jeg glemte det helt, men i dag kom jeg på å skrive en melding og spørre om hvordan det gikk. Joda, det hadde virket! Allerede dagen etter var øynene helt tørre, de var nå ferdige med kuren (som varte ca en uke), og hun hadde enda ikke sett noe mer til plagene etter det! Wow altså, det er jo helt utrolig! Nå ble jeg kjempeglad på deres vegne, og kanskje kanskje trenger han ikke å opereres hvis det holder seg sånn??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar