torsdag 28. februar 2008

Klargjøring til helga

I morgen er det atter tur til Selbu. Så i dag har jeg fått streng beskjed om å støvsuge. Og det har jeg gjort. Og jeg har fått streng beskjed om å gjøre badet oppe fint og flott (det vi ikke bruker enda). Og det har jeg gjort. Jeg har også fått beskjed om å gjøre soverommet fjongt, men det har jeg ikke giddet enda. Makan til hersing finner jeg meg ikke i!!

I stedet har jeg og Tulla vært på tur på jordene. Igjen. Begynner å bli litt kjedelig, og det eneste de er godt for, er å ta bilder. Tenkte jeg skulle være heldig med været, for sola tittet jo frem i dag, men innen vi hadde klart å dille oss ut, hadde sola snudd og snøen begynt å dale. Eller rettere sagt blåse i trynet på oss. Nokså "hustre" som vi sier her i trøndelag.

Jeg var ute en liten tur i hagen før i dag, plutselig begynte nesen til Tulla å gå. Så begynte hun å vimse omkring og prøvde å ta overvær, før hun begynte å pipe. Jeg syns jeg hørte nabomannen i deres hage, han som Tulla liker så godt, men Tulla hoppet opp på gjerdet mot hovedveien (det er tett så hun kan ikke se ut), og stod med snuten såvidt over kanten. "Neimen, er det der du er..!" sa en kvinnestemme. Jeg skjønte ikke så mye, men rundt hjørnet kom en annen nabo med 6mnd gamle terriervalpen sin, Oskar. De er gode venner de, så Oskar fikk komme inn i hagen vår og hilse på. Tulla var rar. Her skulle det lekes! Hun løp og sprang og dasket og koste seg. De var her i over en time, så det ble et fint avbrekk for oss. De går veldig godt sammen, og det er rart å se hvordan Tulla oppdrar han. Og at han tar hintene. Hun fant seg en snøklump å tygge på, la seg ned og han måtte pent finne seg i å stå og se på. Og så løper de og leker igjen etterpå. :o) Og når Tulla finner det for godt å tigge godis, så setter hun seg ned foran meg, og Oskar kommer og hopper opp der han finner det for godt, og hun bare sitter der og bryr seg døyten. Virker som om hun leker mer med hunder hun kjenner nå som hun har vondt i ørene, for så mye leking har det ikke vært så vidt jeg kan huske.

Men ørene holder på å bli bra igjen. Jeg skylte de med kropsstemperert olje i går, og ellers drypper vi når vi skal. Skjønneste Tulla mi som bare står der og logrer når jeg drypper! Hun er helt utrolig flink! Tror smerten holder på å gå over også, siden soppen holder på å forsvinne, mener jeg.

I helgen er det spaniel-treff i Selbu, men vi drar oppover en dag tidligere for å få trent litt spesialsøk. Antar vi må begynne noen steg tilbake, siden hun var såpass utenfor sist gang. Ellers gleder vi oss til spanieltreffet, håper hun oppfører seg slik hun pleier! Vi kommer til å kjøre direkte fra skolen i morgen, så det blir en skikkelig lang-dag!

Fikk trent litt på avstandssitt i dag da vi var på tur. Fungerte mye bedre enn det noen gang har gjort før. Har slitt litt med at hun kommer helt frem til meg før hun setter seg. Og det har ikke noen ting å si hvor langt unna hun er i utgangspunktet; en meter eller tjue; hvis hun ikke står i ro når jeg gir kommandoen, snur hun og kommer tilbake til meg. Hvis hun derimot løper i forveien, eller blir igjen bak meg, og står og venter, da kan hun fint sette seg når jeg ber henne om det. Rare hunden. Men i dag gikk det altså kjempebra! Jeg tar hensyn til at hun vil snu seg mot meg, hun setter seg aldri med ryggen til meg. Så jeg sa "Tulla"; hun snur seg og idet hun gjør det kommanderer jeg "sitt". Og hun satte seg! Da hadde det plutselig ikke noe å si hvor langt unna hun var heller.. Og da kunne hun vært i bevegelse både mot meg og fra meg eller stå og snuse på noe..

Trente litt på stå under marsj. Der har vi fått et problem ser jeg. Kanskje to. Det ene, lille problemet er at hun av og til setter seg i stedet for å stå, men det løser vi lett ved å trene litt stå før vi begynner med det når hun går fot. Det andre problemet, som er mye større, er at hun tilbyr stå når vi går fot. Og det er egentlig greit nok. Jeg har sluttet å belønne henne for det, hun får bare belønning når jeg sier "tå" først. Problemet er at jeg har fokusert for lite på å gå fot skikkelig, så nå går hun bare og kikker på godbitlomma. Jeg går og venter på at hun skal se på meg, og klikker da. Problemet er at hun kun ser på meg når hun tilbyr stå! Hun følger raskt etter, men hun blir jo veldig frustrert av å gå der så lenge uten belønning, og prøve å være flink og stå, og så blir alt bare feil. Så der må jeg finne på noe lurt, tror jeg i første omgang bare skal belønne all kontakt hun tar med meg når vi går, så får hun bare finne ut at det ikke gjelder for stå'en. "Produktplasseringen", altså godisen må jeg prøve å være flink til å gi et stykke foran meg, så hun søker fremover i stedet for å bli hengende etter. Høres ut som en plan, i alle fall foreløpig.

Nei nå må jeg pakke til i morgen. Håper å få skrapt bort noe tannstein på bikkja også før natta kommer og tar oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar