tirsdag 16. september 2008

Mange fluer i luften, og to baller i samme smekk

Aynï trenger for tiden litt kontakt-trening, båndtrening (gå pent), samt innkalling og generell lydighetstrening. Hun har heller ikke vondt av å få vært litt alene hjemme uten Tulla. Tulla på sin side trenger kondis-trening og generell fysisk trening, sånn at hun holder seg i form til agilityen. Så da ble det to seperate turer på de; Aynï fikk tur på jordene - løpe litt løs, holde kontakten, trent innkalling og litt sitt. Tulla fikk tur i skogen - og der vi gikk går hun i jaktsøk. Så da trener vi litt på "kontakt" under søket. Til tider løper hun noget stort, men når hun først søker fint, er det skikkelig flott å se på. Sikk-sakk gjennom skogen i galopp, og både nesen og halen går! Morsomt å se forskjell på henne når hun har fugl i nesen, og når hun har elg.

I går var jeg på ringtrening med Tulla etter at vi hadde vært på redaksjonskomitemøte i Selbu tidligere på dagen. Tulla og Aynï syntes nok det var stas å få løpe litt med Hayley igjen (Mia gikk som vanlig litt i egne tanker). Ringtreningen på sin side var utrolig skuffende. Vi trenger å trene på at jeg stiller opp Tulla, og at det da kommer fremmede folk (les: dommer) og går over henne, sjekker tenner osv. Det fikk vi ikke trent på, for jeg fikk nemlig ikke lov å stille opp før "dommeren" gikk over henne, noe som selvsagt resulterte i at Tulla ikke hadde noen oppgave å konsentrere seg om, og at dommeren, som tidligere var skikkelig kul med godis og kos, ikke var spesielt godt likt, og Tulla endte opp med å lene seg inntil meg mens hun logret usikkert. Skal bli med neste mandag også, og håpe på ny "dommer", men også være streng og si at jeg må få stille henne opp før dommeren kommer. På den positive siden, så travet hun fint i alle fall..

Nå irriterer jeg meg over datatrøbbel, noe som har vært trøbbel lenge i grunnen. Først tvang jeg Bjarte til å overføre alle bildene til en ekstern harddisk hvor noen andre bilder også lå. Det ble trøbbel, fordi plutselig fikk ikke dataen tilgang til harddisken. Etter noen dagers styr og kluss og "hacking" for å komme inn, gikk det da endelig. To dager etter at alle bildene var flyttet over, bestemte laptopen seg for å streike. Den har tidligere hatt småstreiker på skjermen, som innimellom har blitt svart. Noen ganger har dataen også skrudd seg av, spesielt når vi har sett videosnutter. Men denne gangen var det laderen som var problemet. Laderen hadde strøm, men strømmen nådde aldri laptopen, noe som etter kort stund resulterte i lite batteri, og laptopen skrudde seg selvsagt av. Vi har enda ikke klart å skru den på igjen. Og på den ligger alle referatene jeg har skrevet, diverse mer eller mindre viktige filer, og bilder (som nå også ligger på harddisken, heldigvis!!). Siden laptopen ikke fungerte, måtte jeg bruke den stasjonære. Men plutselig en dag ville ikke tastaturet mer. Jeg skiftet batteri, men neida, det hjalp ikke. Av ukjente grunner fungerte det plutselig igjen, så nå er det altså den jeg bruker. Den eksterne harddisken er også koblet til, og planen er å redigere en haug med bilder jeg ikke har fått sett på. Det vil si; bilder fra juni en gang og utover.. Blæh. Og bilderedigeringsprogrammet ligger på den døde laptopen, og albumprogrammet ligger der, og ftp-programmet ligger der også. Ergo må jeg laste ned alt på nytt og starte et nytt og bedre liv her oppe på kontoret. Jeg er mildt sagt lei av alle dataproblemene - kan ikke ting bare være enkelt?? Og kjenner jeg Bjarte rett, blir det lite reperasjoner på den stakkars laptopen, for han har fått ny, og så planlegger han å kjøpe ny til meg også. Fint og flott det altså, men det hjelper da ikke når jeg ikke får tilgang til det som ligger på den gamle..

I helgen blir det fullt hundeprogram - men det er foreløpig hemmelig. ;o) Kan bare si at jeg gleder meg kjempemasse, og at hundene får "en dag hver"..

Forresten.. trente fart i slalåmen og innganger i slalåmen her en dag, og jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg oppdaget av Tulla faktisk har problemer med innganger. Men slett ikke fra den siden folk flest har problemer! Fra den andre siden.. Høyre side blir det vel, eller klokken tre om du vil. Jeg har muligens overtrent (?) på innganger fra venstre side, og nesten glemt å trene på innganger fra høyre. Men da har vi noe å trene på fremover, og jeg vet akkurat hvordan jeg skal gjøre det! ;o) Farten begynner å bli nokså bra, og hun hyler og bjeffer mens hun går slalåmen. Men jeg ser hun har potensiale til større fart. Årsaken er enkel; Tulla hopper mellom pinnene, mens hunder som løper får opp større fart. Jeg lurer på om jeg skal droppe å trene inn løping gjennom, og heller perfeksjonere max-fart i hoppingen, og heller satse på mer fart i resten av banen. Hvis ikke er jeg stygt redd for at jeg må plukke slalåmen helt fra hverandre og begynne på nytt igjen. Og for tiden er det nok med èn hund som driver med nyinnlæring i slalåmen..

Aynï har trent endel felt, men i det siste har hun blitt så "morsom", og skal hoppe-galoppere over "felt-hinderet". Hun er så leken i bevegelsene og løper slett ikke hensiktsmessig og raskt, men hopper lekent og lett bortover. Så teit. Eller morsomt om du vil. Hun koser seg i alle fall og syns jo det er gøy, men jeg tror nok jeg må plukke det av henne rimelig kjapt skal dette ende bra. Spørsmålet er hvordan? Må jeg virkelig på med bånd for å få det til?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar