mandag 8. juni 2009

Kurs og svømmetur

I helgen var i på tredje samling på klikkertrenerkurset. Jeg går jo med Aynï sånn egentlig, men det er jammen kjekt å ha med Tulla også! :D Når Aynï blir sliten og de fire hjernecellene er oppbrukt, er det greit å ta ut Tulla som har litt mer å gå på, hehe.. ;p Fikk trent begge to på flere nyttige ting, og fikk mange tips om videre trening. Er også greit å trene litt med Tulla og få tips, for det kaaaan jo hende at Aynï også kommer så langt en dag, og da er det greit å vite hva man skal gjøre når man kommer så langt.

I går etter kurset dro vi opp til Sing-sing for å bade. Dvs, jeg er jo pyse som alltid, så det ble hundene som fikk seg en dukkert. Kjørte inn veien, ingen biler; noe som betyr vi er alene. Nåja, det var da noen smarte turgåere som hadde funnet veien, og okkupert den største stranda med bålbrenning og mat, så vi måtte ta den minste. Siden det var folk der, og begge hundene har løpetid, tok jeg ikke sjansen på å ha begge løse samtidig - "noen" kan nok lett få for seg at de skulle løpe bort og smake på godsakene *kremt*. Tulla var først ute, og vi fant den utrolig greie pinnen fra sist gang. Hun kastet seg uti og svømte og svømte. Hun er vill etter pinnen, og hyyyyler som en stukken gris når jeg kaster. Nei, ikke akkurat stille slik en spaniel skal være, men så lenge hun får trim og får kjølt seg litt ned, driter jeg i grunnen ganske godt i det.

Aynï stakkars, stod bundet i en busk og måtte bare se på. Og det var virkelig ikke stas! Hun ble mer eller mindre tullete (så tullete som Aynï kan bli, og det er egentlig en del mindre tullete enn det Tulla kan). Det fungerte egentlig kjempefint - Aynï var så giret på å svømme etter å ha sett Tulla, at da jeg bandt Tulla i busken og slapp Aynï, jumpet hun kjapt uti for å få pinne. Og du og du og duddelidu som hun svømte!! :D Hun er jo helt rabiat den hunden - og neimen om hun gir seg heller! Jeg kastet pinnen ganske langt ut, og ved en anledning fant hun den ikke. Men ikke søren om hun skulle inn igjen før hun hadde funnet den! Hun svømte og lette så lenge at jeg faktisk ble ganske redd. Vannet er jo ikke direkte varmt, og hun er nokså ømtålig for kulde, så jeg var redd jeg måtte uti og dykke etter henne. :/ Hun kom inn til grunnen et sted lenger borte for oss to ganger, men hun la seg ut igjen for å finne pinnen. I et desperat forsøk på å få henne inn (å rope på henne funket aldeles ikke), kastet jeg enda en pinne, men den så hun ikke. Jeg kastet en tredje pinne, som hun endelig så og fant, og da kom hun inn igjen, helt utkjørt og skjelvende. Da var det nok; de hadde fått trimmen sin og blitt nok kjølt ned i det fine været. Men jeg undres - hvorfor går hun ikke like bestemt inn for andre ting? Når vi trener; hvorfor er hun ikke så bestemt på å få til ting, på å få tak i leken og jobbe for den som hun var da hun svømte etter pinnen?

Tulla henter pinnen i håp om at jeg skal ha drakamp med henne om den, og fordi den "er hennes". Aynï driter i hvem som får pinnen til slutt, og hun gidder faktisk ikke leke med den, og ei heller vil hun ha noe særlig belønning for å hente den. Når hun kommer inn og jeg får pinnen, får hun enten en godis som hun spiser, eller så prøver jeg å ha litt drakamp med henne. Men hun, som alltid er giret på drakamp, gir fra seg pinnen og stiller seg opp i vannet igjen for å få lov å hente den en gang til. Som jeg har sagt før: noen ganger lurer jeg på hvem av dem som er spaniel, og hvem av dem som er terrier..???

Da vi skulle gå, hadde turgåerne også funnet ut at det var på tide å gå. Jeg er alltid skeptisk til folk jeg møter i skogen, for man vet aldri hva de har tenkt å si eller gjøre. Og da vi møttes på stien akkurat idet Aynï satt seg ned for å tisse, ble jeg ikke mindre skeptisk. Jeg er så bekymret for at de vil tro hun sitter og bajser, og at jeg ikke har tenkt å plukke opp, og at jeg skal få meg en skyllebøtte, gjerne også om båndtvang når vi først er i gang. For ja, jeg vet det er båndtvang, og jeg vet det er sauer i nærheten (jeg hører bjellene men har aldri sett de), men hundene mine vil bare ut i vannet, og jeg er alltid påpasselig med at de aldri får løpe fra stranden når de er kommet opp. De er så giret på pinnen at jeg tror ikke de enser stort mer - men sånt tviler jeg på går inn hos folk som har en mening om at båndtvangen også gjelder i vann.. :/ I tillegg er de som nevnt ikke direkte lydløse når det foregår pinnekasting, så selv om jeg prøvde å begrense hundenes utbrudd, hadde jeg jo forstyrret skogens fred og ro, for ikke å snakke om den koselige familiestunden deres, pluss at mannen i familien stod der med fiskestang! Jeg stålsatte meg.

Men denne dagen skulle jeg bli positivt overrasket! Damen i den lille familien stoppet og sa "neimen, der er det en liten dame som tisser!" - og dermed kunne jeg lettet puste ut for det. Puh! Det er nemlig ikke alle som skjønner at når en tispe setter seg ned, så tisser hun; folk ser ganske enkelt ikke forskjell på det! En nabo stoppet og snakket med oss en gang i fjor, mens vi var i hagen med hundene. Tulla satte seg ned og tisset, og naboen kommenterte at nå bajset hun. Jeg ble litt paff, for jeg trodde folk visste det, og måtte forklare at de har nok mer til felles med oss mennesker enn de visste! :o) Damen i skogen stoppet og snakket, og hilste hjertelig på hundene. De var våte og Aynï ville hoppe opp, noe jeg selvsagt prøvde å unngå. Men det gjorde visstnok ikke noe, for hun hadde turbuksen på, og da var allting greit. Snille, forståelsesfulle mennesker - det er virkelig ikke alltid man møter på sånne!! De hadde sittet og sett på hundene som svømte, og kost seg med synet sa de, noe som er trivelig å høre. God trim måtte det vel også være, mente de? :o) Etterhvert gikk vi hver til vårt, og jeg kunne konstantere at turen også hadde endt bra - selv om jeg hadde vært redd for det motsatte. Uff, for det finnes så mange grinete folk som mener hunder ikke har noe i samfunnet å gjøre omtrent, og bare de gir fra seg et bjeff er de både aggressive og forstyrrende. Ble veldig glad og takknemmelig for å møte vireklig trivelige folk i skogen! :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar