tirsdag 13. november 2007

Jeg savner agility..

I dag har vi fått svar på øreprøvene som ble sendt sist uke. Tulla har en sopp i øret (ikke champignon, nei..) som er moderat utbredt. Så har hun i tillegg en stafylokokk (det tror jeg jammen er rett stavemåte!) som er mye utbredt. Den fins naturlig i øret, men ikke i den grad Tulla har den. Stammen Tulla har i øret (ingen indianerstamme) er dessverre resistent mot det meste som finnes av antibiotika og penicillin (rett stavemåte faktisk). De midlene de har for dyr klarer ikke å ta det, så vi skal prøve noe for mennesker, siden den er resistent mot den typen. Kortet mitt virker ikke i dag *host* så resepten blir hentet ut om noen dager. Kuren skal hun gå på i to uker, så skal vi se det an i fem-seks dager før vi tar en ny svaber-prøve. Akupunkturen må vi også prøve å komme i gang med når kortet virker igjen..

I dag skal vi gå tur med Line igjen. Denne gangen i mørket, så vi får håpe vi ikke mister hundene helt. Heldigvis har det kommet snø, så da blir det ikke så mørkt heller.

Speilrefleksen har jeg nesten ikke hatt tid til å prøve ut mer, herlighet så lite tid jeg har..!! Spørs om det ikke blir for mørkt i kveld, men jeg kan jo øve meg litt før vi skal på tur da. Bjarte har køddet til alle innstillingene, med kjempelang lukkertid og liten blender og høy ISO. Målet er visst å få uskarpe bilder virker det som.

Jeg har litt lyst å klage litt. Jeg savner agility!! Jeg har så utrolig lyst å trene agility igjen, og dra på en hel masse konkurranser! Er så utrolig kjipt at sesongen er over her nå! :o( Vurderer å melde meg inn i Nidaros BHK, bare for å få tilgang til bane. Men de trener innendørs i ridehall, og folk får tildelt 10 minutter per gang, og da står resten der med stoppeklokke og kaster deg ut av banen hvis du skrider over med tre sekund. Har jeg hørt i alle fall.. Vet ikke om det frister så mye, men jeg får i det minste trent agility, da. Orkdal HK skulle jo fått seg innendørshall de også mener nå jeg!

Jeg har store planer om å lage noen hopphinder og trene hopp-teknikk, og å lage slalåm og overtrene den. Slalåmen har jeg tenkt å lære inn på to nye måter, bare for å virkelig gi henne en forståelse av hinderet. Hun går det jo "godt nok" nå, men jeg vil ha litt mer.. Innganger må vi også trene masse på, og at jeg er på forskjellige steder og beveger meg på forskjellige måter. Tror det blir enklere å trene det inn sammen med nyinnlæring av slalåmen, enn å begynne med det i en allerede innlært slalåm. Men det er jo bare en teori, da.. Hopp-teknikken holder vi på å tørrtrene på, i alle fall sånn begynnende. Vil ha henne til å bruke bakparten mer bevisst, så nå holder vi på å trene opp både bakpartsmuskulatur og bevissthet rundt det å ha to føtter bak også. Det går litt hånd i hånd da. Ellers trener vi balanse. Har funnet en genial stripe med kantstein eller hva jeg skal kalle det, som er litt bredere enn normalt, men smalere enn stigen. Hun må faktisk konsentrere seg godt om å balansere der, og jo tryggere hun blir, jo mer fart kommer det. Etterhvert vil jo stigen være piece of cake! Balanse sånn rent "fysisk" i hjernen trener vi også. Hun får komme opp i fanget, og målet med øvelsen er at hun skal bli der. Jeg sitter på en stol, og "rister" på føttene. Gjør det rett og slett kjempevanskelig for henne å bli i fanget. Hun bruker endel muskler ser og kjenner jeg, når hun må konsentrere seg om å ikke falle av. Bakdelen med øvelsen, er jo at hvis hun av en eller annen grunn står i fanget mitt, og jeg skal reise meg, så tror hun at det er en del av øvelsen, så hun klamrer seg på så best hun kan..! :D Jeg kan faktisk stå nesten rett opp og ned før hun faller, så hun er blitt temmelig god på det!

I går prøvde jeg ut noe nytt med henne, bare for å venne henne på ting, for å "plage" henne litt (hun var så gal) og for å teste henne litt i forhold til hvordan hun taklet det, og kanskje likte det. Jeg tok henne opp og holdt henne "under armene" og så snurret vi rundt og rundt. Snåle hunden, jeg tror hun likte det..! Begynte å tenke på at jeg skulle lært henne å hoppe opp i armene mine og så snurre rundt. Hadde vært litt av et syn om det hadde vært belønningen vår etter agility for eksempel, hoho! (Dyreplageri tror jeg heller folk hadde sagt..) Jeg har også prøvd å blåst henne i ansiktet, og hun fikk jo helt fnatt! Skulle rulle seg i trynet mitt og stupe kråke! Det er liksom ikke måte på hva hun må gå igjennom når hun bor med meg, det hadde vel nesten vært bedre å bo i en barnefamilie tror jeg, unger har jo faktisk foreldre som sier til de når nok er nok.. :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar